کد مطلب:210711 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

آتم یا آتوم
چنانچه از سطور گذشته تاریخ رجال علمی كشف شده معلوم می شود اول كسی كه گفت ماده فقط تا حد معینی قابل تجزیه و تقسیم می باشد اناك غورس [1] حكیم یونانی بوده كه چهار قرن قبل از میلاد مسیح می زیسته است.

او گفته اتم اجزاء صغار صلبه و جزء لا یتجزی است كه غیرقابل تجزیه و تقسیم است و این جزء سخت و صعب غیرقابل تجزیه را به زبان یونانی «آتوم» می گویند بدین



[ صفحه 168]



لحاظ این ذرات لایتجزی به این اسم مسمی گردیدند و این نظریه در نزد فلاسفه قدیم یونان و كیمیاگران شرق به كلی معتبر بوده و تا عصر حاضر هم كسی قادر بر تزلزل این اساس نشده و كمتر كسی به فكر افتاده بود عملیات و تحقیقات تازه ای در این باب شروع نماید ولی از بس كه محققین اروپائی شب و روز كار می كنند و می كوشند اغلب به طور تصادف به كشفیات و كیفیات غیرمترقبه ذی قیمتی كه خود آنها محتاج به تحقیق و تدقیق بوده برمی خورند كه از لحاظ علم دارای اهمیت زیاد می باشد.

ساده تر آنكه ملل غربی دنباله روش شرق در اثر مساعی بسیار به موفقیت های شایانی رسیده و در راه كمال مطلوب كشفیات و اختراعات زیادی به دست آورده اند.

در میان كسانی كه متخصص در تحقیقات فیزیكی بوده و عملیات و اكتشافات آنها رابطه مستقیمی به كشف چگونگی «آتوم» ها دارد سه نفر فیزیكدان معروف می باشند كه كشفیات هر یك از آنها برای علمای بعد حكم علت را برای پیدایش عملیات و كشف حقایق علمی دیگر دارد.


[1] Anacugoras.